اخذ پذیرش و انجام خدمات دانشجویی از دانشگاه‌های معتبر فرانسه
  • 021-81090
  • شنبه تا پنجشنبه (09:00 - 17:00)

12 نکته برای بهبود نمرات لیسنینگ و ریدینگ آیلتس

چه قصد شرکت در آزمون آیلتس را داشته باشید، و چه از قبل در آزمون آیلتس ثبت‌نام کرده باشد، هر تلاشی که اکنون برای آمادگی انجام دهید، شانس شما را برای عملکرد عالی در روز آزمون  بسیار افزایش خواهد داد.   

نکات مهم برای بهبود نمرات لیسنینگ و ریدینگ آیلتس

 

شش نکته برای تقویت ریدینگ (Reading)

به دلیل طولانی بودن متون بخش ریدینگ آزمون آیلتس می‌تواند کمی ترسناک باشد. اما اگر استراتژی‌ها و نکات درست و مهم بدانید،  این آزمون مثل آب خوردن است!
  1. آزمون را بشناسید
مانند تمامی آزمون‌های زبانی که بین‌المللی هستند ، آیلتس فرمت و سیستم منحصر به‌ فرد خود را دارد، بنابراین توصیه می‌کنم قبل از ورود به این آزمون، خود را با جزئیاتش آشنا کنید و برای این منظور ابتدا به سؤالات زیر پاسخ دهید.
  • مدت‌زمان آزمون چقدر است؟
  • فرمتش چیه؟
  • چه تعداد متن وجود دارد؟
  • چه نوع متن هایی هستند؟
  • چه مهارت‌هایی مورد امتحان قرار می‌گیرد؟
  • چه نوع سؤالاتی پرسیده خواهد شد؟
  • برای پاسخ دادن به سؤالات به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟
  • آیا زمان اضافه‌ای برای نوشتن پاسخ‌های خودخواهید داشت؟
2. تمرین باعث تسلط می‌شود
اگر به مطالعه علاقه دارید، بهبود مهارت‌های ریدینگ انگلیسی شما می‌تواند یک تجربه لذت‌ بخش باشد - می‌توانید در خانه خود به‌ راحتی بنشینید و در کتاب غرق شوید. از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید، از رمان ها و وبلاگ‌ها گرفته تا روزنامه‌ها و مجلات دانشگاهی. هر چه تنوع  موضوعات بیشتر باشد، بهتر است. خواندن زیاد به شما کمک می‌کند تا واژگان جدید یاد بگیرید و سرعت مطالعه خود را بهبود ببخشید.
اگر شما طرفدار مطالعه نیستید، توصیه می‌کنم ابتدا از متن‌هایی شروع کنید که به موضوعات آن‌ها علاقه دارید سپس به سراغ متون آکادمیک بروید.

علاوه بر آزمون‌های تمرینی ریدینگ آیلتس ، می‌توانید منابع مختلفی را به صورت آنلاین پیدا کنید.

3.تکنیک های ریدینگ خود را توسعه دهید

بسیاری از داوطلبان طولانی بودن متون را چالش‌برانگیزترین جنبه از بخش ریدینگ آیلتس می‌دانند. با داشتن سه متن طولانی که مجموعاً حدود 2750 کلمه دارند، و داشتن  تنها یک ساعت زمان برای خواندن آن متون و پاسخ به 40 سؤال این بخش ، واضح است که زمان کافی برای بررسی کامل این متون وجود ندارد. بنابراین، یادگیری چند تکنیک ساده برای ریدینگ واقعاً کمک خواهد کرد.

نگاه سطحی (Skimming)
"Skimming" برای به دست آوردن یک نمای کلی از متن استفاده می‌شود. کافی است تا تنها یک دقیقه نگاهی به عناوین و سرفصل‌ها بیندازید تا موضوع کلی متن  را متوجه شوید. هر پاراگراف باید حول یک ایده اصلی باشد و این ایده اصلی در جمله‌ی اصلی پاراگراف بیان‌شده است (معمولاً ولی نه همیشه اولین جمله پاراگراف است). شناسایی و خط کشیدن زیر جمله‌ی اصلی پاراگراف به شما کمک می‌کند تا به سؤالات پاسخ دهید.
 اسکن کردن (Scanning)
" Scanning " تکنیکی است که برای مکان‌یابی کلمات کلیدی یا عبارات خاص استفاده می‌شود. وقتی کلمه کلیدی را پیدا کردید، متن اطراف آن را با جزئیات بخوانید تا پاسخ موردنظر خود را بیابید.
تسلط بر این تکنیک‌های اساسی کلید و رمز موفقیت در این بخش است.
4.روی کلمات کلیدی تمرکز کنید
متون در بخش ریدینگ آیلتس مملو از واژگان جدید هستند. دلسرد نشوید. شما نیازی به درک همه کلمات ندارید و همیشه می‌توانید از سرنخ‌هایی که متن به شما می‌دهد برای حدس زدن معنای کلمه‌ای که نمی‌دانید استفاده کنید.
آنچه واقعاً اهمیت دارد، کلمات کلیدی هستند.
سؤال را با دقت بخوانید و زیر کلمات کلیدی خط بکشید. سعی کنید پیش‌بینی کنید که چه کلمات یا عباراتی به شما کمک می‌کند تا قسمتی از متن را که دنبالش هستید را پیدا کنید. به روش‌های دیگر بیان این کلمات فکر کنید. کلمات مترادف و متضاد آن چیست؟ و سعی کنید تفسیر کنید.
به‌عنوان‌ مثال، اگر سؤال می‌گوید « joint »، به یاد داشته باشید که این کلمه به معنای « together » یا « shared » نیز است. بنابراین، اگر متن بیان می‌کند که "او تنها برنده بود"، می‌توانید بفهمید که " joint " نبوده است.
5.دستورالعمل‌ها را به‌دقت دنبال کنید
اگر دستورالعمل‌ها بیان می‌کنند که «فقط از یک کلمه استفاده کنید»، مطمئن شوید که بیش از یک کلمه ننویسید. شما نمی‌خواهید به دلیل عدم مطالعه صحیح دستور العمل‌ها نمره از دست بدهید.
برای سؤالاتی که باید جای خالی را پرکنید، مطمئن شوید که جمله به‌دست‌آمده ازنظر گرامری صحیح است. در مورد اشکال مفرد و جمع کلمات نیز  دقت ویژه‌ای داشته باشید.
به املا و بزرگ و کوچک بودن حروف هم توجه کنید!
6.از زمان خود نهایت استفاده را ببرید!
به یاد داشته باشید، شما فقط یک ساعت فرصت دارید تا به 40 سؤال پاسخ دهید، که معادل یک دقیقه و نیم برای هر سؤال است. سؤالات دشوار را برای آخر کار بگذارید همیشه می‌توانید به آن‌ها بازگردید.
همان‌طور که جلو می‌روید برگه پاسخنامه را پرکنید، زیرا زمان اضافی برای انتقال پاسخ‌های خود به برگه (برخلاف قسمت لیسینیگ) به شما داده نمی‌شود. تصور کنید چقدر وحشتناک خواهد بود که همه پاسخ‌ها را داشته باشید، اما زمان کافی برای نوشتن آن‌ها در برگه پاسخنامه نداشته باشید!
قبل از تصمیم‌گیری در مورد استراتژی خود، به نوع سؤال نگاه کنید. به‌عنوان‌ مثال، آیا این سؤال چند گزینه‌ای است یا از شما می‌خواهد یک جمله را کامل کنید؟ اگرچه خواندن سؤالات در ابتدا باعث صرفه‌جویی وقت شما می‌شود، اما اگر به سؤال‌های Match headings برخوردید، ممکن است این استراتژی بهترین استراتژی نباشد.

 

شش نکته برای تقویت لیسینگ

  1. بازهم آزمون را بشناسید
من همیشه توصیه می‌کنم قبل از شرکت در آزمون به سؤالات زیر پاسخ دهید.
  • انواع سؤال چیست؟ (هر نوع سؤال به یک استراتژی جداگانه نیاز دارد.)
  • فرمتش چیه؟
  • برای هر بخش از آزمون چه انتظاری از من وجود دارد؟
  • به چه مهارت‌هایی نیاز دارم؟
 2. تمرین، تمرین، تمرین
با تبدیل‌شدن به یک شنونده فعال، مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید. تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی ممکن است سرگرم‌کننده باشد، اما فراتر از آن بسیار به یادگیری کمک می‌کند. به منابع مختلف زبان انگلیسی مانند پادکست‌ها، گزارش‌های خبری و گفتگوهای تد گوش دهید چراکه شمارا با واژگان جدید و لهجه‌های مختلف آشنا می‌کند (ممکن است تنها با لهجه‌ی بریتانیایی را در طول ضبط آزمون آیلتس مواجه نشوید).
هدف این است که گوش دادن به زبان انگلیسی را به بخشی از زندگی روزانه خود تبدیل کنید. شما می‌توانید انواع مطالب جالب و سرگرم‌کننده را در فضای مجازی پیدا کنید. قبل از اینکه به سراغ مطالب آکادمیک بروید، با موضوعاتی که بیشتر به آن‌ها علاقه دارید شروع کنید.
همچنین عادت به شنیدن زبان انگلیسی به شما اعتمادبه‌نفس لازم برای مدیریت استرس خود را در طول آزمون می‌دهد.
3.همه‌ چیز در مورد کلمات کلیدی است
در طول آزمون، موارد ضبط‌شده تنها یک‌بار پخش می‌شود و قبل از شروع ضبط، به شما فرصت داده می‌شود تا دستورالعمل‌ها و سؤالات را مطالعه کنید. دوباره، همان‌طور که سؤالات را می‌خوانید، زیر کلمات کلیدی خط بکشید، و سعی کنید مواردی را که پخش می‌شوند را پیش‌بینی کنید - چه کسی صحبت خواهد کرد و سخنرانی درباره چه چیزی خواهد بود.
هرچقدر که بر اهمیت کلمات کلیدی تأکید کنیم بازهم کافی نیست. به کلمات دیگری فکر کنید که می‌توانند جایگزین شوند، به‌خصوص در مورد سؤالات چندگزینه‌ای، زیرا ممکن است دقیقاً آن کلمات را در ضبط نشنیده باشید.
روی سؤال یا مواردی که پخش می‌شود تمرکز کنید و سعی کنید نوع اطلاعات مورد نیاز را پیش‌بینی کنید. آیا این‌یک اسم است؟ آیا فعل است؟ مطمئن شوید جمله‌ای که می‌سازید ازنظر گرامری صحیح باشد و از شکل درست کلمه استفاده کنید.
4. مراقب عوامل حواس‌پرتی باشید
آنچه در ابتدا می‌شنوید ممکن است پاسخ درست نباشد، بنابراین مراقب عوامل حواس‌پرتی باشید. به‌عنوان‌مثال، گوینده ممکن است یک‌چیز را بگوید، اما سپس پاسخ خود را برعکس کند. همچنین ممکن است متوجه شوید که گوینده همه گزینه‌ها را با تفاوت‌های جزئی در معنا ذکر می‌کند. به جزییات دقت کنید.
5. برای شنیدن پاسخ خیلی منتظر نمانید
اگر احساس می‌کنید برای شنیدن پاسخ خیلی منتظر بوده‌اید، به‌ احتمال‌ زیاد آن را از دست‌ داده‌اید. مزیت بزرگ آزمون لیسنینگ آیلتس این است که برای پاسخ دادن به سؤالات نیازی به عقب و جلو رفتن نیست. همه آن‌ها مرتب هستند، بنابراین فقط آسوده باشید!
6. پاسخ‌های خود را با دقت منتقل کنید
در پایان آزمون کاغذی، ده دقیقه زمان اضافی برای انتقال پاسخ‌های خود به پاسخنامه در اختیاردارید. مراقب املا و حروف بزرگ و کوچک باشید. اگر در مورد صحت بزرگ یا کوچک بودن حروف مطمئن نیستید، می‌توانید پاسخ‌های خود را با حروف بزرگ بنویسید. در آخر نگاهی به پاسخ‌های خود بیندازید تا مطمئن شوید که آن‌ها ازنظر گرامری صحیح هستند و تمام دستورالعمل‌ها را رعایت کرده‌اید. به یاد داشته باشید، برای انتقال پاسخ‌های خود برای آزمون کامپیوتری، زمان اضافی به شما داده نمی‌شود و هم‌زمان باید پاسخ‌های خود را تایپ کنید.

  • پانزده دلیل مهم برای یادگیری زبان فرانسوی

    از بین همه‌ی زبان‌های موجود، زبان فرانسوی محبوب‌ترین زبان برای یادگیری است. این زبان در سراسر جهان موردعلاقه قرارگرفته شده است. علاوه بر اینکه یادگیری زبان دوم، قدرت حافظه‌ی شمارا افزایش می‌دهد، پتانسیل اقتصادی زبان فرانسه سبب یک تأثیر چشم‌گیر در زندگ...
  • پنج دلیل برای یادگیری تلفظ انگلیسی

    ممکن است دوست داشته باشید که مانند انگلیسی‌زبانان صحبت کنید و یا اینکه قصد داشته باشید که تجارت خود را بهبود ببخشید و یا اینکه از مزایای لهجه انگلیسی خود بهره ببرید.  برای همه این کارها باید بتوانیم که انگلیسی را مانند کسایی که زبان مادری‌شان است، تلفظ...
  • ده نصیحت زبان‌آموزان زبان فرانسوی برای تازه‌کاران

    مطابق بیانات انجمن  Talk in French در طی یک نظرسنجی از زبان آموزان زبان فرانسه در فیس‌بوک، که بهترین توصیه‌ای که تابه‌حال در مورد نحوه یادگیری زبان فرانسوی داشته‌اند چه بوده است؟ می‌خواهیم به بررسی نظرات پرتکرار بپردازیم . حال، قصد داریم به بررسی نکات م...
  • آزمون دولینگو چیست؟

    آزمون دولینگو ، یک آزمون اندازه‌گیری تسلط بر زبان انگلیسی است که اغلب برای دانشجویان بین‌المللی توصیه می‌شود. این آزمون سبب می‌شود که آنچه یک دانشجوی بین‌الملل برای نشان دادن سطح انگلیسی خود لازم دارد، کاملاً مشخص شود . آزمون دولینگو، یک آزمون برای سنج...
  • راهنمای جامع نوشتن یک مقاله کوتاه به زبان انگلیسی (مناسب برای بخش رایتینگ)

    تمام آنچه هنگام نوشتن یک مقاله زبان انگلیسی به آن نیاز پیدا می‌کنید را در اینجا بررسی می‌کنیم. برای داشتن یک نمره خوب در آزمون‌های زبان بخش رایتینگ شما نیاز دارید که تمرین بسیاری انجام دهید و چه‌بهتر این موضوع را فراتر از یک آزمون در نظر بگیرید تا بت...
  • 10 زبان سخت دنیا

    در دنیا بیش از ۶ هزار گویش متفاوت وجود دارد که مشتق گرفته از نزدیک ۲۰۰ زبان مختلف دنیا است. ممکن است بسیاری از افراد متوجه سختی زبان مادری خود نباشد اما هنگامی‌که یک فردی که قصد یادگیری زبان دوم را دارد و سعی می‌کند که زبان دیگری را یاد بگیرد متوجه می...
X

جهت ارتباط با واحد آموزش مجازی روی کارشناس مربوطه کلیک نمایید.
تلفن: 81090 - 021

      ارتباط و مشاوره رایگان (WhatsApp)
Close and go back to page